Povestea lui Harap-Alb
Caracterizare
Instanta fundamentala a comunicarii narative, personajul
insufleteste lumea fictionala si dezvaluie prin comportamentul si ideile sale
viziunea autorului unei opere epice asupra lumii.
Acest
rol il indeplineste si fiul craiului, protagonistul basmului cult “Povestea lui
Harap-Alb”. El este eroul cult, de basm atipic, cu defecte si calitati
care il incadreaza mai mult in sfera umanului decat cea a fabulosului, ramane
prin tot ceea ce face sub semnul umanului. Are defecte si calitati, nu este un
personaj inzestrat, idealizat, ci este privit in evolutie, in procesul prin
care isi dezvolta o gandire, se schimba radical. Porneste de jos, la baiatul cu
slabiciuni si ajunge, la finalul calatoriei, barbatul invatat, puternic, demn de
a conduce o imparatie. Pleaca in calatorie ca fiu de crai si
termina ca imparat.
Statutul sau social, initial, este
unul inalt, mezinul unui crai. Provine dintr-o familie inalta si, pana a plecat
de acasa nu a trecut prin incercarile vietii. Acesta este protagonistul unui
proces initiatic. Porneste de la curtea tatalui sau, neofit, boboc, cu
dorinta de a-si arata curajul, de a salva onoarea familiei (“Din trei feciori
cati are tata, nici unul sa nu fie bun de nimic?!”) Initierea lui consta in descoperire,
explorarea lumii (padurea labirint), cunoasterea de tipologii umane. Sfanta
duminica joaca un rol important in dezvoltarea lui fiindu-i maestro. Aceasta ii
da primele sfaturi si incurajari “Sa te fereasca Dzeu de ispita”, dar este si
critica (“slab de inger”, “mai fricos ca o femeie”) cu dorinta de a-l intari,
de a-l motiva. Pe de alta parte, Spanul, antagonistul operei, il ajuta la
dezvoltare, maturizare. Il pacaleste, inferiorizeaza, fiecare proba la care
este supus de acesta, pana la urma il face mai puternic, fiecare greseala,
neascultare il face pe Harap-Alb sa isi dezvolte propria gandire, constiinta, se
descopera pe sine (“unii ca acestia sunt trebutori pe lume cateodata pt ca fac
pe oameni sa prinda minte”). La sfarsitul calatoriei ajunge tanarul maturizat,
care nu mai depindea de tatal sau, capabil sa judece, sa distinga binele si
raul, demn de a conduce o imparatie.
Dpdv moral, acesta este, initial,
nepoliticos (“lasa-ma matusa”), dar curajos, pleaca de acasa cu dorinta de a
traversa cele “noua mari si noua tari”. Pe parcursul calatoriei da dovada de
bunatate, cinste, rabdare, suparare si dreptate. Desi era mai puternic decat
Spanul, nu si-a incalcat acordul, nu a dezvaluit adevarata sa identitate, l-a
slujit precum Hercule pe Euristeu.
Aceste
este caracterizat direct de catre autor “fiu de crai”, “mezinul” dar si de alte
personaje, “mari fricos decat o femeie”, “slab de inger”, “inima ta cea buna”,
“laminate craisor”. Sfanta Duminica il critica cu scopul de a-l face mai
ptuernic, mai sigur pe el, mai curajos si in acelasi timp i se adreseaza cu
“luminate craisor”, adjectival “luminate” subliniaza rangul sau inalt,
aspiratia spre bine, spre fapte inalte, bune, marete si modul corect si drept
de a gandi. Spanul il numeste “sluga vicleana”, subliniind inteligenta sa. Vorbele sale sunt in antiteza cu cele ale imparatului Verde care il
considera “sluga vrednica si credincioasa“. Harap alb ii era loial Spanului,
accepta sa il slujeasca intrucat a realizat greseala facuta cand a avut incredere
in el.
Numele lui este constructie
oximoronica “Harap-Alb”, negru si alb devin simbolul yin-yang, un tot unitar,
care in acelasi timp dezvaluie antiteza dintre ceea ce este cu adevarat (fiu de
crai) si ceea ce pare a fi (o sluga), cat si faptul ca are atat defecte si
calitati, nu este perfect, se afla in echilibu, dar anticipeaza si finalul,
adevarul care invinge mereu minciuna. Initial acesta este plin de prejudecati,
fata de Sfanta Duminica dar si fata de cal. (“ce vorbesti in dodii, matusa? Tocmai
de la una ca d-ta ti-ai gasit sa astept un ajutor?”). Se observa nepolitetea
si asteptarile prea mari ale fiului de crai cu privire la cei din jur, care nu
stie ca ceea ce conteaza cu adevarat este interiorul, nu ambalajul.
Asemanatoare este situatia cand isi alegea calul “tot goaba cea de cal vine si
incepe a manca la jaratic. Atunci fiul craiului, manios ii mai trage un frau”
si ajunge sa regrete cand calul se dovedeste a fi cu puteri supranaturale
“zboara ca vantul si ca gandul” si isi primeste pedeaspe pentru prejudecati(“il
duce pana la nori, luna, soare”) si il cuprinde ameteala, o rascumparare pentru
cele trei lovituri de capastru. Pe parcursul actiunii atitudinea I se schimba,
devine respectuos (Sarumana matusa” si “netezeste coama calului”) cand
realizeaza ca bunatatea atrage bunatate.
Inca de la inceput da dovada de curaj (“ridica buzduganul sa dea”), o calitate pe care fratii lui
nu o aveau, nefiind in stare sa treaca prima proba. La intrarea in pdurea
labirint da dovada de determinare, voind sa iasa singur, sa descalceasca
cararile incurcate, dar e naiv si cade in capcana Spanului, care il pacaleste
si fura identitatea.
Un alt mijloc de caracterizare indirecta este
relatia cu celelalte personaje. Acesta isi respecta tatal, cand doreste sa
salveze onoarea, familiei, fiind mancat de vorbele lui si da dovada de dragoste
si sensibilitate fata de sfaturile primite (“tata mi-a dat in grija”, “Tata asa
a zis”) cand ajunge in padurea labirint si realizeaza ca parintele sau a avut dreptate.
Ascultand sfaturile Sfintei Duminici, ia armele, hainele si calul tatalui sau,
o “transmisiune initiatica”, de la tata la fiu, de la crai la viitor imparat.
Istoria se repeta, asa cum destinul craiului de a reusi devine al fiului sau,
care ii calca pe urme. Calul reprezinta ajutorul universal, este un personaj
specific basmului, “inteligenta calauzitoare a voinicului care nu face nimic
fara acesta… fara cal orice fapta eroica este imposibila”. G Calinescu. Acesta
joaca un rol important in dezvoltarea fiului de crai, il ajuta sa parcurga cele
“noua mari si noua tari” “ca vantul si ca gandul”, il sfatuieste( “dragul meu
calut, la grea belea m-a varat iar Spanul…/ Nu te teme, stiu eu nazdravanii de
ale Spanului. Hai, nu mai sta la gandire”) si la final face dreptate (“il
insfata cu dintii decap, zboara cu dansul in inaltul cerului, si apoi, dandu-i
drumul de-acolo, se face spanul jos praf si pulbere”). Harap-Alb este plin de
prejudecati si cand vine vorba de cei cinci monstri, cu infatisari grotesti (“urechi
clapause si bizoaie groase”, “o namila de om”) si are dubii in a calatori
impreuna cu ei, dar pe masura ce ii cunoaste si dupa ce trec impreuna toate
probele imparatului Ros descopera ce inseamana prietenia adevarata,
devotamentul, altruismul. Cunoaste esenta dincolo de aparenta. Realizeaza ca
trasaturile morale conteaza cu adevarat, nu prima impresie ci reactiile lor si
faptele savarsite in moment grele.
La finalul calatoriei, H-A ajunge sa cunoasca ambele
lumi. Fata Imparatului Ros ii dezvalie adevarata identitate, iar acesta isi
primeste pedeapsa : moare de sabia Spanului. Se observa cifra magica trei, H-A
se naste de trei ori, prima oara se naste uman, vine pe lume, apoi coboararea
in fantana simbolizeaza prima moarte intrucat iese cu alta identitate, are o
noua individualitate, a doua moarte este prin sabia Spanului urmata de a treia
nastere, cand dobandeste cunoasterea suprema, ambelor universuri. El devine un
tot unitar. Apa vie si apa moarta simbolizeaza diferenta dintre moarte si
renastere, pentru a fi complet, trebuie sa treaca prin toata starile spiritual
umane. Nunta imparteasca, rasplata, este implinirea sufleteasca, trecerea
personajului intr-o noua etapa a vietii, tot efortul depus ii aduce castigul.
In
concluzie fiul craiului ajunge sa curpinda in el viata, timpul si spatiul,
intr-un echilibru precar ; porneste de la nimic, de la un simplu om si ajunge sa
fie total, ajunge idealul, inzestrat cu toate calitatile, tipic unui basm.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu